Ore Sanjou!!! (I'm Back)

Perghhh....lama giler tak menghupdate blog, bukan apa, tersangat busy ngan kerjaya serta ketandusan idea nak menulis atau menceritakan kejadian di sekeliling aku. Tu belom masuk part lupa password...hahahaha.

Anyway, hari ni adalah genap 23 tahun aku berpijak kat bumi ciptaan Allah S.W.T nih. 23 tahun hidup, nyata masih terlalu byk menda yg perlu aku pelajar. Camana nak menjadi matang dan rasional adalah cabaran aku utk usia sebegini. Seriusly, ramai dikalangan kita yg selalu perasan diri tuh matang, kononnya dah dewasa la tuh. Tak sedar ke dorg yg dgn perasan matang tu adalah ciri2 tak matang sebenarnya.

Aku pun x tahu apakah ciri2 kematangan sebenarnya, yg aku tahu seseorg yg matang ialah seorg yg tenang dan sentiasa berfikiran rasional dlm apa jua situasi dan keadaan. Ciri2 tu takder kat aku, yelah…baru kereta accident jer dan menggelabah tak ingat, baru cinta kena reject dah mula jiwang karat, baru sesat bila main game dah mula nak mencarut-marut....So kali ni aku akan cuba rasional dlm apa jua perbuatan aku supaya dapat menunjukkan kedewasaan aku skrg.

Masalahnya, aku adalah salah sorg khalifah atas muka bumi ini yg tak ingin jadi dewasa…..dah ribuan kali dah aku dgr ayat: ‘Kau ni badan jer besar, fikiran cam budak2’. Well aku terima ayat tuh, walaupun hakikatnya ayat tu datang dr Mat Rempit yg sentiasa menunjukkan kemachoan mereka kpd awek2 bohsia dgn skill mengangkat tayar depan EX5 masing2....

Berbalik kpd kenapa aku x nak jadi dewasa, aku sebenarnya enjoy bila tgk persekitaran aku di mana kanak2 bermain riang tanpa sebarang masalah. Mereka hanya tahu main jer, takder langsung tanggunjawab yg dibebankan ke atas bahu mereka, tak payah fikir camana nak handle kewangan, camana nak handle tanggungjawab dan sebagainya. Dulu aku waktu kecik, aku selalu fikir…cepat lah besar, nak kerja, nak ada duit sendiri, nak beli barang sendiri sbb selalu mintak kat mak tak dapat.

Sekarang bila dah mencecah alam dewasa nih, baru aku paham betapa beratnya tanggungjawab yang perlu dipikul. Dulu time student tekanan yg selalu dihadapai ialah nak siapkan kerja sekolah/assignment then fikir nak score time exam. Tu pun kononnya semua dah pressure tahap tertinggilah tuh, tp kalo dicompare dgn pressure bila masuk alam pekerjaan, aku sedar yg pressure time student tuh tak seberapa kalo nak dicompare keadaan skrg...

Oklah, ni pergi munasarawak diri jap, nak nyanyi lagu birthday lagu sendiri...Semoga Allah panjangkan usia aku dan kurniakan kebahagiaan utk aku di dunia dan akhirat.

0 comments:

Post a Comment